براستی ذوالقرنین کیست؟
کوروش ایرانی؟ اسکندر مقدونی؟ شین هوانگ تی چینی؟
آیا سدی که ساخت الان وجود دارد؟
صلوات بر محمد و آل محمد فراموش نشه !
مفسرین درباره اینکه ذوالقرنین کدام شخصیت تاریخى است و سدش در کجاست، اختلاف نظر دارند.
علامه طباطبایىرحمه الله در این باره هفت نظریه را به طور کامل نقل کرده و بعد آنها را نقد نموده است که خواننده محترم مىتواند براى اطلاع از نظریات مختلف و بررسى آنها به تفسیر المیزان، جلد 13 مراجعه نماید.
در اینجا چهار نظریه مهمتر را به اختصار بیان مىکنیم:
- امپراتور چین «شین هوانگ تى» بعضى مورخین چنین گفتهاند که ذوالقرنین، امپراتور «شین هوانگ تى» یکى از پادشاهان چین باستان است و سد او همان دیوار چین مىباشد.
اما باید دانست که دیوار چین با اوصاف سد ذوالقرنین مطابقت ندارد،
اولا: سد ذوالقرنین در تنگهاى میان دو کوه ساخته شده است، در صورتى که دیوار چین حدود سه هزار کیلومتر طول داشته و از کوه و دشت مىگذرد;
ثانیا: در ساختسد ذوالقرنین از آهن و مس مذاب استفاده شده است; در حالیکه دیوار چین با سنگ و مصالح معمولى ساخته شده است.
بنابراین، این نظریه قابل قبول نیست.
- اسکندر مقدونى نظریه دومى که در اینجا مىخواهیم ذکر کنیم این است که ذوالقرنین همان اسکندر مقدونى معروف است که سد او همانند یک مثل بر سر زبانهاست.
این نظریه نیز همچون نظریه اول پذیرفتنى نیست، بلکه اشکالهاى بیشترى بر آن وارد است.
در کلمات علامه طباطبایى رحمه الله هنگام نقد این نظریه چنین آمده است:
اوصافى که قرآن براى ذوالقرنین شمرده را، تاریخ براى اسکندر مسلم نمىداند، بلکه آنها را انکار مىکند; قرآن ذوالقرنین را مردى مؤمن به خدا و روز جزا مىشمارد، در حالى که اسکندر مردى وثنى مذهب و ستارهپرستبوده و قربانى کردنش براى ستاره مشترى معروف است. (1)
نیز قرآن کریم فرموده ذوالقرنین یکى از بندگان صالح خدا بوده که به عدل و رفق مدارا مىکرده است، حال آنکه تاریخ براى اسکندر خلاف این را نوشته است.
علاوه بر این، در هیچ یک از تواریخ نیامده که اسکندر مقدونى سدى به آن صورتى که قرآن ذکر کرده ساخته باشد. (2)
- پادشاهى از یمن عدهاى نیز معتقدند که ذوالقرنین یکى از پادشاهان حمیرى است که مرکز حکومتش در یمن بوده است.
اما باید گفت که تاریخ، ساخت چنین سدى با آن اوصاف و در چنان مکانى را براى هیچ یک از پادشاهان یمن نقل نکرده است.
یمنىها اگر چه در سدسازى ماهر بودهاند، ولى سدهایشان با مصالح معمولى و به منظور ذخیره آب ساخته مىشده است.
- کوروش هخامنشى جدیدترین نظریه درباره ذوالقرنین آن است که او کوروش هخامنشى، پادشاه ایران باستان بوده و سد او سد «داریال» واقع در مناطق کوهستانى قفقاز و بین شهرهاى «تفلیس» و «ولادى کیوکز» مىباشد.
از آنجا که سه نظریه اول قابل قبول نبوده و نظریه چهارم نیز تا حدودى مورد تایید تاریخ و شواهد موجود مىباشد، ما آن را بیشتر و مفصلتر از نظریات قبل توضیح مىدهیم.
این نظریه «سراحمدخان هندى» است و دانشمند معروف مسلمان «مولانا ابو الکلام آزاد» که روزى وزیر فرهنگ کشور هند بوده آن را در کتاب محققانهاى که در همین زمینه نگاشته استبه طور مفصل و مستدل بیان کرده است. (3)
«مولانا ابو الکلام» این نظریه را از چند جهتبررسى و اثبات کرده است که ما در اینجا چهار بخش اصلى آن را به طور خلاصه مىآوریم:
یک: شخصیت ذوالقرنین طبق نظریه قرآن، ذوالقرنین مردمى مؤمن به خدا و معاد بوده است، کوروش نیز طبق نظر تاریخ و کتب عهد عتیق چنین بوده است.
ذوالقرنین پادشاهى عادل و رعیتپرور و داراى رافت و احسان بوده; کوروش هم طبق تاریخ، کتب عهد عتیق و نظر مورخین قدیم مانند «هردوت» و دیگران پادشاهى با مروت، فتوت، سخاوت و کرم بوده است; چنان که از تاریخ زندگى او و برخوردش با یاغیان و جبارانى که با او مىجنگیدند یا او با ایشان جنگیده است، معلوم مىشود.
ذوالقرنین از طرف خداوند داراى توانایىها و امکانات فراوانى مانند عقل، تدبیر، فضایل اخلاقى، ثروت و شوکت ظاهرى بوده و کوروش نیز همه اینها را داشته است.
دو: مسافرتهاى ذوالقرنین همانطور که قرآن درباره ذوالقرنین فرموده، کوروش نیز سفرهایى به مغرب و مشرق داشته است و جریان سفر به مغرب او چنین است که پادشاه سرزمین «لیدیا»، بدون هیچ مجوز و عذرى به طرف کوروش لشکرکشى کرد.
کوروش نیز به طرف ایشان حرکت کرده و با آنان جنگید. پایتخت «لیدیا» را فتح کرد و بر آنان پیروز شد و بعد احسان کرده و آنان را عفو نمود. همچنین او سفرى به مشرق داشته و تا «بکریا» (بلخ) پیش رفته است تا به غائله قبایل وحشى و صحرانشین آنجا پایان دهد.
سه: سدسازى ذوالقرنین همانطور که ذوالقرنین سدى آهنین براى جلوگیرى از حملات اقوام یاجوج و ماجوج بنا کرد، کوروش نیز طبق نظر مورخین، سفرى به طرف شمال ایران براى خاموش کردن فتنهاى در آن نواحى انجام داده است و گویا در همین سفر سد موجود در تنگه داریال را به درخواست اهالى آن مرز و بوم ساخته است.
این سد تنها سدى است که در ساخت آن از آهن استفاده شده است و هم اکنون هم موجود است. به زبان محلى آن را «دمیر قاپو» یعنى «دروازه آهنى» مىنامند.
تنگه داریال واقع در سلسله جبال قفقاز است که از دریاى خزر شروع شده و تا دریاى سیاه ادامه دارد. این سلسله جبال به ضمیمه دریاى خزر و دریاى سیاه مانعى طبیعى به طول هزارها کیلومتر بین شمال و جنوب آسیا بوده است و تنها راه بین شمال و جنوب همان تنگه داریال بوده که با سد دمیرقاپو بسته شده است.
چهار: نام ذوالقرنین و تناسب آن با کوروش عدهاى از مورخین گفتهاند: ذوالقرنین را از آن جهت ذوالقرنین (صاحب دو قرن (4) ) مىنامند که داراى تاج یا کلاهخودى با دو شاخک بوده است. در این باره باید گفت اخیرا مجسمهاى سنگى در مشهد مرغاب در جنوب ایران از کوروش کشف شده که تاجى بر سر دارد و دو شاخ مانند شاخهاى قوچ بر آن دیده مىشود.
در کتاب دانیال (5) هم، خوابى که وى براى کوروش نقل کرده او را به صورت قوچى که دو شاخ دارد، دیده است. (6)
طبق این نظریه، یاجوج و ماجوج همان مغول مىباشند و براى این نیز تفصیلات و شواهد تاریخىاى گفته شده که ما در دو بخش بعدى این فصل به آن مىپردازیم.
علامه طباطبایى رحمه الله بعد از نقل جوانب این نظریه چنین گفته است: هر چند بعضى از جوانب این نظریه خالى از اعتراضاتى نیست، لیکن از هر گفتار دیگرى انطباقش با آیات قرآنى روشنتر و قابل قبولتر است. (7)
مىبینید که علامه طباطبایى رحمه الله این نظریه را بهتر از نظریات دیگر مىداند، ولى آن را به طور قطعى نپذیرفته و داراى اشکالاتى مىداند.
بنابراین آنچه بعضى از مؤلفین و محققین علوم قرآنى گفتهاند که مرحوم طباطبایى رحمه الله در المیزان با این راى موافق است، (8) صحیح نیست.
به هر حال هنوز شخصیت تاریخى ذوالقرنین به طور قطعى کشف نشده است;
اگرچه ممکن است در آینده و با کشف آثار باستانى و... مشخص شود.
آخرین کلامى که در این باره مىگوئیم این است که اگرچه هنوز شخص ذوالقرنین و زمان زندگىاش به طور مسلم و مشخص براى ما معلوم نیست،اصل وجود او واقعیتبوده و افسانه نیست; زیرا در قرآن کریم بهعنوان یک واقعیت تاریخى بیان شده است، نه به عنوان یک مثل یا چیزى شبیه آن.
1) در تاریخ زندگى اسکندر آمده است که او در قربانگاه شهر بیتالمقدس براى ستاره مشترى قربانى کرده است (مؤلف).
2) ترجمه تفسیر المیزان، ج 13، ص 528. با اندکى تغییر.
3) این کتاب به فارسى ترجمه شده و به نام «ذوالقرنین یا کوروش کبیر» انتشار یافته است و بسیارى از مفسران و مورخان معاصر، نظریه آن را با لحن موافقدر کتابهاى خود مشروحا آوردهاند. تفسیر نمونه، ج 12، ص 543.
4) یکى از معانى قرن شاخ است.
5) کتب عهد عتیق شامل 46 کتاب است که یکى از آن کتابها، کتاب دانیال است.
6) رجوع کنید به ترجمه تفسیر المیزان، ج 12، ص 539.
7) ترجمه تفسیر المیزان، ج 13، ص 541.
8) رجوع کنید به قرآن کریم، ترجمه، توضیحات و واژه نامه - ذیل آیه 83 سوره مبارکه کهف از استاد بهاءالدین خرمشاهى و لوح فشرده (CD) نورالانوار(2)، ذیل کلمه ذوالقرنین.
برداشت از اسک دین