شیعیان

  • کد نمایش افراد آنلاین
  • شیعیان

    وبلاگ نرم افزار ها و طراحی های رایگان و مطالب خواندنی شیعی

    آخرین نظرات
    نویسندگان
    ۰۷
    مرداد ۹۲

    * تطبیق مثلث برمودا بر جزیره‌ خضرا نابه‌جاست

    جزیره‌ خضرا در دریای سفید (مدیترانه) است. این وصف از گذشته‌های بسیار دور، برای این دریا بوده است و اکنون نیز به همین نام خوانده می‌شود.

    دلیل آن نیز رسوبات سفید رنگ بستر دریاست؛ به گونه‌ای که آب آن سفید به نظر می‌رسد همچنانکه دریای سیاه و دریای سرخ نیز به همین دلیل، سیاه و سرخ نامیده شده‌اند.

    بنابراین محل جزیره‌ خضرا در داستان جزیره، با سواحل غربی اقیانوس اطلس و جزایر برمودا و امثال آن ارتباطی ندارد.

    تطبیق جزیره خضرا بر مثلث برمودا، علاوه بر آن‌که ترسیمی نادرست و غیر معتبر است، چهره‌ موضوع مهدویت را نیز مخدوش می‌سازد. چنین تصوراتی با رسالت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و سیره‌ آن حضرت و پدران گرامی‌اش، تضاد کامل دارد؛‌ غرق و نابود کردن اموال کسانی که خصومتی با آن حضرت ندارند، کاری نیست که در شأن پیشوایان معصوم (علیهم‌السلام) باشد.

    از جمله گناهان بسیار بزرگ، نسبت دادن دروغ و افترا به خداوند و اولیای اوست. قرآن مجید در موارد بسیاری این حقیقت را بیان فرموده است: «و من اظلم ممن افتری علی الله کذباً؛ چه کسی ستم‌کارتر است از کسی که به خداوند دروغ ببندد؟»

     اساس داستان جزیره‌ خضرا، چیزی نیست که بتوان آن را به امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) نسبت داد و طبق موازین شناخته شده، به هیچ وجه قابل اعتماد و استفاده نیست و با وجود این همه ضعف و کاستی، متأسفانه برخی افراد ساده‌لوح و سطحی‌نگر، نه تنها به این نکته توجه ندارند؛ بلکه با تطبیقی بی‌جا و نامعقول، چهره‌ی امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را مخدوش نموده، آن را به گونه‌ای ترسیم می‌کنند که هیچ نسبتی با شخصیت آن حضرت و پدران گرامی‌اش ندارد.

     اصل داستان جزیره خضرا قابل قبول نیست،جزیره‌ خضرا - طبق ادعا - در دریای مدیترانه است، نه اقیانوس اطلس و وقایع مثلث برمودا، ساخته‌ رسانه‌های غربی و افسانه‌سازان است  بر فرض که افسانه‌های برمودا صحیح باشد، هیچ ربطی به امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و مقام آن حضرت ندارد.

    متن داستان دوم جزیره‌ خضرا

    محدث نوری در حکایت سوم کتاب جنةالمأوی داستانی را نقل می‌کند که به داستان دوم جزیره‌ خضرا معروف می‌شود و آن این است که:

    ««سعید بن احمد می‌گوید: در خانه من در محله‌ ظفریه در مدینةالسلام در هجدهم شعبان سال 544 ق، خطیرالدین برای من حکایت کرد که استادم، ابن ابی‌القاسم عثمان بن عبدالباقی بن احمد الدمشقی در هفدهم جمادی الأخری سال 543 ق گفت:

    استادم کمال‌الدین احمد بن محمد بن یحیی الانباری در خانه‌ خود در مدینة السلام در شب دهم رمضان سال 543 ق چنین نقل کرد:

    در ماه رمضان سال 543 ق،‌ نزد وزیر، عون الدین یحیی بن هیبرة بودیم. عده‌ای دیگر نیز نزد او بودند. وقتی افطار کردند و متفرق شدند، وزیر به ما دستور داد بمانیم. مردی نیز آن شب، در مجلس حضور داشت که ما او را نمی‌شناختیم و قبلاً ندیده بودیم. وزیر، بسیار به او احترام می‌گذاشت و به سخن او گوش می‌داد و به دیگران توجهی نداشت.

    سخن به درازا کشید، تا آن‌که دیر وقت شد و ما خواستیم بازگردیم ولی بارش باران مانع شد و ما نزد وزیر ماندیم.

    سخن درباره‌ ادیان و مذاهب پیش آمد و به اسلام و مذاهب گوناگون آن منتهی شد. وزیر گفت: «کم‌ترین طایفه، مذهب شیعه‌اند. در منطقه‌ ما، ممکن نیست که اکثریت با شیعه باشد». وزیر، در مذمت شیعه سخن گفت و خدا را بر این‌که آنان در دورترین نقاط نیز کشته می‌شوند، سپاس گفت.

    در این هنگام، شخصی که وزیر، بسیار به او توجه داشت، به وزیر رو کرد و گفت: «برای شما سخنی بگویم درباره‌ آنچه بحث می‌کردید یا آن‌که لب فرو بندم»؟ وزیر ساکت و شد سپس گفت: «بگو آن‌چه داری!»

    مرد ناشناس گفت: «با پدرم در سال 522، از شهر باهیه حرکت کردیم. محل ما، روستاهایی دارد که تاجران، آن را می‌شناسند و 1200 پارچه آبادی است و در هر آبادی، عده‌ زیادی سکونت دارند. آنان همگی مسیحی هستند و حتی جزایری که اطراف آنان است، همه مسیحی‌اند. بزرگی سرزمین آنان دو ماه راه است و میان آنان خشکی، بیست روز فاصله است و همه‌ کسانی که در خشکی هستند نیز مسیحی‌اند.

    سرزمین ما، به حبشه و نوبه متصل می‌شود و آنان نیز، همگی مسیحی‌اند.

    سرزمین ما به سرزمین بربرها نیز متصل است و آنان، بر دین خودشان هستند... من، روم و افرنج را اضافه نمی‌کنم (یعنی، آنان نیز مسیحی‌اند).

    از شما پنهان نیست که شام و عراق نیز مسیحی دارد. چنین پیش آمد که ما، در دریا سفر می‌کردیم و برای تجارت و کسب سود، به هر سو می‌رفتیم، تا آنکه به جزیر‌ه‌ای بزرگ پر درختی که دیوارهای زیبا و باغات و روستاهای فراوان داشت، رسیدیم.

    نخستین شهری که رسیدیم و لنگر انداختیم، از ناخدا پرسیدیم: «این جزیره چیست؟» گفت: «من، تاکنون به این جزیره نیامده‌ام و آن را نمی‌شناسم».

    پیاده شدیم و به خیابان‌های آن شهر رفتیم. نام شهر را پرسیدم. گفتند: «مبارکه است». گفتیم: ‌«نام حاکم چیست؟» گفتند: «طاهر». گفتیم: «پایتخت آن کجا است؟» گفتند: «زاهره». پرسیدیم: «زاهره کجا است؟» گفتند: «فاصله‌ ده شب از راه دریا است و بیست و پنج روز از خشکی. مردم آن سامان، همگی مسلمانند».

    گفتیم: «چه کسی زکات مال (مالیات) ما را می‌گیرد تا شروع در داد و ستد کنیم؟» گفتند: «نزد نایب سلطان بروید». گفتیم: «اعوان او کجا هستند؟» گفتند: «او دار و دسته ندارد. او، در خانه‌ خود زندگی می‌کند و همه نزد او می‌روند».

    تعجب کردیم و به خانه‌ او راهنمایی شدیم. مرد صالحی را دیدیم که عبایی بر دوش دارد و عبایی نیز فرش او است و دوات هم در پیش روی او قرار دارد و مشغول نوشتن است. سلام کردیم. گفت: «از کجا می‌آیید؟» گفتم: «از فلان سرزمین». گفت: «همه‌ شما؟» گفتیم: «نه؛ در میان ما، مسلمان، یهودی و نصرانی است». نایب گفت:‌ «یهودی و نصرانی، جزیه بدهند؛ ولی با مسلمان بایستی درباره‌ مذهبش سخن بگوییم»

    از یهودیان و نصرانیان جزیه گرفتند؛ ولی به مسلمانان گفتند مذهبتان را بگویید. وقتی آنان مذهب خود را گفتند، نایب گفت: ‌«شما، مسلمان نیستید و اموال شما مصادره می‌شود. کسی که به خدا و پیامبر و وصی او و امام زمان ایمان نداشته باشد، مسلمان نیست».

    وقتی ما، هم‌سفران خود را در خطر دیدیم، گفتیم: «اگر اجازه فرمایید، ما نزد سلطان برویم». او پاسخ مثبت داد.

    به ناخدا گفتیم: «ما می‌خواهیم به زاهره برویم تا بلکه دوستان خود را نجات دهیم»؛ ولی ناخدا گفت: «من راه را بلد نیستم».

    از شهر مبارکه، راهنمایانی استخدام کردیم و سیزده روز و شب، طیّ مسیر کردیم، تا آن‌که قبل از طلوع فجر، راهنما تکبیر گفت و افزود:‌ »این، مناره‌های زاهره است».

    صبح، به شهر زیبایی وارد شدیم که زیباتر از آن، چشم ما ندیده است؛ هوای لطیف و آب شیرین؛ شهری را دیدیم که بر روی کوهی از سنگ سفید بنا شده بود؛ گرد آن، دیواری تا دریا کشیده بودند؛ نهرها در شهرها و محله‌هایش جاری بود؛ گرگ و گوسفند، کنار هم بودند؛ بازارهای بزرگ، ارزاق فراوان و رفت و آمد از دریا و خشکی، از ویژگی‌های آن شهر بود. وقتی صدای مؤذن بلند می‌شد، همه به مسجد می‌شتافتند.

    بالأخره، به حضور سلطان رسیدیم. سلطان در باغی بود که قبه‌ای در میان آن قرار داشت. در این هنگام، اذان گفته شد و باغ، پر از نمازگزاران شد.

    مردم، او را پسر صاحب‌الامر می‌نامیدند. به ما خیر مقدم گفت و پرسید: «تاجر هستید یا میهمان؟» گفتیم: «تاجر». گفت: «کدام یک مسلمانید و کدام اهل کتاب؟» و پرسید:‌ »مسلمانان، پیرو کدام مذهبند؟»

    شخصی به نام دربهان بن احمد اهوازی با ما بود. گفت: «من شافعی‌ام و بقیه‌ مسلمانان همراه ما نیز شافعی‌اند؛ مگر حسان بن غیث که او مالکی است».

    سلطان رو به آنان کرد و گفت:‌ «آیا غیر از اهل‌بیت، کسی از اهل کسا بوده است؟ آیه‌ تطهیر در شأن چه کسانی است؟»

    دربهان، کلام سلطان را قطع کرد و گفت: «ای پسر صاحب‌الامر! آیا می‌توانید نسب خود را بیان کنید؟»

    سلطان گفت: «من، طاهر، پسر محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی هستم».

    مرد شافعی، غش کرد. پس از به هوش آمدن، به سلطان ایمان آورد.

    ما، هشت روز میهمان او بودیم و یک سال نیز نزد مردم آن شهر میهمان شدیم. در این مدت دریافتیم که این شهر [و توابع آن] مسیر دو ماه در خشکی و دریا است و پس از آن، شهری است به نام رائقه که سلطان آن، قاسم بن صاحب الامر است. و سپس صافیه است که سلطان آن، ابراهیم بن صاحب الامر است و سپس مظلوم است که سلطان عبدالرحمان بن صاحب الأمر است و سپس عناطیس است که سلطان آن، هاشم بن صاحب‌الامر است.

    در همه‌ این دیار، جز مؤمن شیعه یافت نمی‌شود و جمعیت آنان، به حدی است که اگر همه‌ دنیا جمع شوند، تعداد آنان، فزون‌تر است.

    ما، یک سال نزد آنان بودیم و منتظر ورود صاحب‌الامر شدیم؛ چون معتقد بودند که آن سال، سال آمدن او به زاهره است؛ ولی ما موفق نشدیم. ابن دربهان و حسان، در آن شهر ماندند تا او را زیارت کنند.

    وقتی عون الدین وزیر این داستان را شنید، برخاست و وارد اطاقی شد و یک یک ما را احضار کرد و گفت: «مبادا این داستان را بازگو کنید». ما نیز این داستان را تا پس از مرگ او بازگو نکردیم.»»

    بررسی سند داستان دوم جزیره خضراء

    محدث نوری از کتاب تعازی نقل کرده است لذا ابتدا به بررسی کتاب تعازی می‌پردازیم؛ نویسنده‌ کتاب، شریف زاهد ابی عبدالله محمد بن علی بن الحسن بن عبدالرحمان العلوی الحسینی است. نسخه‌ای از این کتاب، در خزانه‌ رضوی (علیه‌السلام) بوده و محدث نوری، آن را استنساخ کرده است. این کتاب را، شریف ابو عبدالله محمد بن علی بن الحسن بن عبدالرحمان، در سال 443 ق، برای ابوالحسین زید بن ناصر الحسینی روایت کرده است؛ بنابراین تألیف کتاب، در نیمه‌ نخست قرن پنجم بوده است. مؤلف کتاب، معاصر سید رضی بوده است.

    نتیجه اینکه کتاب تعازی در قرن پنجم (سال 443 ق) روایت شده؛ ولی داستانی که در پایان کتاب آمده، مربوط به سال 543 است؛ یعنی یکصد سال، میان تألیف کتاب و داستانی که در آن نقل شده، فاصله است.

    مسلم است این داستان را استنساخ کنندگان، در پایان کتاب آورده‌اند و هیچ ارتباطی به متن کتاب ندارد.

    ممکن است تصور شود تاریخ نقل داستان، اشتباه است و داستان در 443 نقل شده؛ ولی به اشتباه 543 نوشته شده،این سخن، به دلایل مردود است. زیرا تاریخ‌ها با حروف نوشته شده‌اند، نه اعداد، و چنین خطای فاحشی در نوشتار بسیار بعید است و راوی اصلی داستان، «انباری» در سال 443، نه تنها به دنیا نیامده بود؛ بلکه چه بسا والدین او نیز هنوز به دنیا نیامده بودند. و ابن هیبره که نام کامل او یحیی بن محمد ابو المظفر و وزیر چند خلیفه‌ عباسی بوده و این داستان، در حضور او اتفاق افتاده، متولد 490 ق و متوفای 560 ق است. وی، در سال 544 ق، به وزارت مقتضی الأمر الله رسید.

    با توجه به آنچه که درباره‌ کتاب التعازی گفته شد، داستان مزبور، فاقد هر گونه استناد است؛ چرا که صاحب التعازی، آن را نقل نکرده؛ بلکه استنساخ کننده‌ای نامعلوم، آن را در پایان کتاب افزوده است که معلوم نیست این خبر را از کجا و چه کسی شنیده است و آیا انتساب آن به اشخاص مذکور در سند، صحت دارد یا ندارد؟

    با چشم‌پوشی از اشکال نخست، اشخاص مذکور در سلسله‌ سند داستان، شناخته شده نیستند و در کتاب‌های تراجم و رجال شیعه، ذکری از آنان به میان نیامده است. تنها شخصی که شناخته شده است و در کتب تراجم عامه، نامش آمده کمال‌الدین انباری است.

    شخصی که در مجلس ابی هیبره ناقل خبر بوده، نه تنها مجهول است؛ بلکه مسیحی بوده و با دیدن آن همه نشانه‌ها، باز بر عقیده‌ خود باقی بوده است. حال چگونه می‌توان بر خبر چنین شخصی از اهل کتاب اعتماد کرد؟ آیا می‌توان برای اعتقاد به صحت چنین وقایعی، بر خبری که از هر جهت مجهول است، اعتماد کرد؟

    به زمینه‌های اجتماعی و روانی، از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری داستان‌ها است. سال‌های میانی قرن ششم (543 ق) ویژگی‌هایی دارد که توجه به آن‌ها، بسیاری از نقاط مبهم را روشن می‌کند. به عنوان نمونه میان خلافت عباسی و خلفای فاطمی و حکومت موحدان، در سرزمین‌های مغرب اسلامی و اندلس رقابت شدیدی بود. پس از انقراض فاطمیان مصر (567 ق) مرابطان و نیز موحدان، نهضت بزرگی را در مغرب و اندلس به راه انداختند. فاطمیان و نیز موحدان، گرایش شیعی داشتند و محمد بن تومرت که بنیان‌گذار حکومت موحدان است (517 ق)، خود را از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌دانست و به صراحت خود را مهدی موعود می‌نامید. از دغدغه‌های مهم دربار خلافت عباسی، رشد نهضت‌های شیعی و حرکت‌های متأثر از آن بود؛ از همین رو؛ حرکت‌های عظیم موحدان، برای عباسیان، نگرانی جدی فراهم ساخته بود.

    در متن داستان مورد بحث نیز می‌بینیم ابن هیبره چگونه اصرار دارد این خبر منتشر نشود و کسی آن را بازگو نکند؛ چرا که خبر از یک دولت شیعی و حکومت مقتدر آن، خوشایند دربار عباسی نبود. نکته‌ قابل توجه، آن‌که صاحب‌الأمر لقبی بود که به ابن تومرت داده می‌شد.ابن خلدون می‌نویسد: مهدی [ابن تومرت] به نام امیرالمؤمنین خوانده می‌شد و وی، «صاحب‌الامر» بود.

    در داستان مورد بحث نیز، روی همین عنوان، تکیه می‌شود و اینکه فرزندان صاحب‌الأمر، در شهرهای مختلف بلاد مغرب حکومت داشتند.

    عبدالمؤمن که جانشین ابن تومرت بوده نیز به همین لقب خوانده می‌شده است. فرزندان او، در آن سال‌ها در اندلس و جزایر پیرامون آن حکومت می‌کردند.

    داستان‌هایی مانند داستان علی بن فاضل که در سال 699 آن را نقل کرده است و داستان دوم که از شخصی مجهول در 543 بازگو می‌شود و یکصدسال با هم فاصله دارند، هر دو گویای یک حقیقت‌اند.

    خبرهای سانسور شده از سوی حکومت عباسی و خواسته‌های سرکوب شده‌ شیعیان و سعی در کم جلوه دادن آنان، زمینه را برای ابراز حقایق به صورت داستان‌هایی بهت‌انگیز، فراهم کرده است و آن‌گاه  اشخاصی که بیش‌تر ناقل اخبار بودند تا ناقد و بصیر به شرایط و احوال، آن اخبار را در کتاب‌های خود گرد آوردند و خود نیز به مستند نبودن آن‌ها اقرار داشتند؛ ولی آن داستان‌ها، مستمسک برخی ساده‌لوحان برای ادعاهای بی‌اساس شد.

    اشکالات محتوایی داستان دوم جزیره خضرا

    برخی از کسانی که به جای پیگیری معارف قطعی اسلام و منابع نورانی آن، در پی داستان‌های بی‌سند، ولی پر از هیاهو هستند، سعی کرده‌اند داستان اول و دوم جزیره‌ خضرا و قصه‌هایی دیگر را کنار هم قرار داده، آن‌ها را مکاشفات و توفیقاتی که برای برخی افراد رخ داده است، مطرح کنند.

    در داستان دوم جزیره‌ خضرا، یک تاجر مسیحی و تعدادی یهودی و مسیحی و برخی از اهل سنت، به این افتخار نائل می‌شوند که به جزایر فرزندان امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) سفر کنند و مدتی طولانی نیز در آن محل سکونت کنند. چگونه است که صدها مسلمان شیعه و عالم پرهیزگار و عاشق اهل‌بیت علیهم‌السلام چنین توفیقی نیافته‌اند؛ ولی چند نفر مسیحی و یهودی به این توفیق می‌رسند و بر دین خود نیز باقی می‌مانند؟

    مرد مسیحی، مدعی است که از شهر باهیه است و تجار آن را می‌شناسند و هزار و دویست پارچه آبادی است. این، چه شهری است که در منابع جغرافیایی قدیم، مانند معجم البلدان و تواریخ معتبر، از آن، نامی به میان نیامده است؟ با توجه به این‌که یاقوت حموی حتی نام روستاها را ذکر می‌کند و سرزمین‌های غرب و اطراف مدیترانه برای آنان، کاملاً شناخته شده بوده است.

    کسانی که به این گونه اخبار استناد و گاه استدلال می‌کنند، باید به این پرسش نیز پاسخ دهند که به چه دلیل در داستان نخست جزیره‌ خضرا (داستان علی بن فاضل) می‌خوانیم: «آب‌های سفید از هر طرف جزیره را احاطه کرده است و کشتی‌های دشمنان ما در این آب‌ها غرق می‌شوند»؛ ولی در داستان دوم، با آن‌که به چند جزیره سفر می‌کنند هیچ خبری از آب‌های سفید و وضعیت غیر عادی نیست؟

    در داستان دوم، کسی که مدعی است فرزند امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) است از یهود و نصارا،‌ جزیه می‌گیرد ولی اموال اهل سنت را مصادره می‌کند. این حکم با کدام سیره و سنت مطابق است؟

    ممکن است کسی بگوید:‌ امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و فرزندان آن حضرت، براساس احکام واقعی حکم می‌کنند؛ از همین رو، پس از ظهور خواهند گفت او،‌ دین جدیدی آورده‌است،  اولاً، با ظهور حضرت، احکام الهی، آن‌گونه که تشریع شده است بیان خواهد شد و قضاوت براساس واقعیت صورت خواهد گرفت، نه ظواهر؛ ولی این موضوع، پس از ظهور است نه در زمان غیبت. ثانیاً، حرمت اموال مسلمان با اظهار شهادتین، سیره و سنت قطعی پیامبر (صلی‌الله علیه وآله وسلم) و ائمه ‌(علیهم‌السلام) است و قابل نقض نیست.

    * جمع‌بندی مطالب بیان‌شده درباره حکایت جزیره خضرا

     به طور کلی؛

    1. هر دو داستان جزیره‌ خضرا از نظر سند قابل اعتنا نیستند.

    2. مطالب مطرح شده در این داستان‌ها اشکالات و تناقضات بسیاری دارد که به برخی اشاره شد.

    3. این داستان‌ها، بازتاب حوادث زمان نقل آن‌ها است و با آنچه در عرصه‌ تاریخ و جغرافیای آن زمان می‌گذشته، مرتبط است.

    4. حکومت‌های بسیاری در بلاد مغرب و جزایر دریای مدیترانه و سواحل آن، در آن زمان وجود داشته‌اند که خود را از اعقاب ائمه (علیهم‌السلام) می‌شمردند و برخی از آنان خود را فرزندان صاحب‌الامر می‌دانستند.

    5.‌ ابن تومرت در بلاد مغرب، مدعی شد امام زمان و مهدی موعود است و حکومت مقتدری نیز تشکیل داد که به نام حکومت موحدان در تاریخ شناخته می‌شود. عبدالمؤمن نیز که با همین القاب و عناوین حکومت می‌کرد، با اقتدار در بخش‌های مهمی از سرزمین‌های مغرب حکومت کرد و فرزندان خود را در جزایر و مناطق مختلف، به حاکمیت گماشت.

    6.‌ افکار و آرمان‌های سرکوب شده‌ شیعیان در دوران عباسی، زمینه‌ بروز آن‌ها را به صورت آفرینش داستان فراهم کرد.

    7. سزاوار نیست در موضوع امام زمان (علیه‌السلام) که از عقاید حتمی و مشترک همه‌ مسلمانان است، با اتکا به خبرهای غیر موثق و حدسیات ساخته‌ اذهان، سخن گفت و قلم زد؛ چرا که از مصادیق افترای بر ائمه (علیهم‌السلام) است که از خطاهای بزرگ و گناهان کبیره به شمار می‌رود.

    8.  در آرا و عقاید، مواردی یافت می‌شود که علم آن را باید به خدا و رسولش واگذاشت و بدون علم و اطلاع و طیّ مقدمات لازم، در آن‌باره سخن نگفت. موضوع فرزندان امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و این‌که آن حضرت ازدواج کرده و دارای فرزند است یا نه و آنان چگونه زندگی می‌کنند، از همین موارد است. بهتر است علم آن را به خدا واگذاریم و بی‌سبب، افکار و عقاید دیگران را با مطالب نامستند و نامعقول آشفته نکنیم.

    حجت‌الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» استاد مرکز تخصصی مهدویت و بنیاد فرهنگی مهدی موعود

    ئبسایت آموزشی خودنویس - www.khodnevis.blog.ir

    برخی دیگر مطالب



    نظرات  (۵)

    Magnificent goods from you, man. I have consider your stuff previous to and you are just extremely excellent.
    I actually like what you've obtained right here, really like what you're stating and the way in which
    you are saying it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart.
    I can not wait to read much more from you. This is actually a
    wonderful website.
    Доброго вам времени суток!
    Времени вашего много не займу, только суть, отжимка и важность!
    Полезная и нужная новость для тех, кому срочно и сейчас нужно электроное ОСАГО, кто хочеть сразу и в одном месте получить рассчет страховки на автомобиль или на машину от нескольких страховых компаний.
    Знакомые и коллеги уже делали покупку, рассчет и выборку ОАГО онлайн в интернете, разумеется, и я с ними.
    Привлекло простота и надежность сервиса, в особенности ответы на многочисленные и важные вопросы и то, что калькулятор ОСАГО работает с любым городом, регионом и местом России.
    В общем, если вы хотите найти купить ОСАГО, полис ОСАГО, ОСАГО онлайн, страховка ОСАГО, ОСАГО онлайн купить, калькулятор ОСАГО и т.д., например:
    коэффициент кбм в осаго что это
    Тогда вам нужно прямо сейчас перейти на сайт ОСАГО онлайн купить, для рассчета и выбора выгодного предложения, а так же для уточнения более подробной информации по поводу ОСАГО онлайн купить, полисов ОСАГО, ОСАГО онлайн, купить ОСАГО, страховок ОСАГО, калькулятора ОСАГО и т.д. https://osagoonlaynkupit.ru/ .
    Еще ответственный и важный момент, онлайн и электронные полюса ОСАГО сразу же после покупки появляются в базе РСА страховщиков!
    Увидимся!
    ۲۴ آذر ۹۹ ، ۰۵:۳۹ https://www.openlearning.com/u/colonart36/blog/HowToBestUseQrCodesForAdvertising
    I think everything said was actually very reasonable.

    But, think about this, what if you typed a catchier title?
    I am not suggesting your content is not good, but what if
    you added a title that grabbed a person's attention? I mean ارتباط
    جزیره خضرا با امام‌زمان(عج) چیست :: شیعیان
    is a little vanilla. You ought to look at Yahoo's home
    page and see how they write article headlines to grab viewers to
    click. You might add a related video or a related pic or
    two to get readers interested about everything've written. In my opinion, it would bring your website a little bit more interesting.
    The widespread power of multiple- choice tests and the advent of computer scoring has lifted the marking cross from assorted academics, hardly of whom would desire to take possession of it up again. The ventricular kind at 150 bpm should eternally prompt us to deliberate over atrial flutter with 2:1 conduction as a diagnostic kindliness. His biblio- graphy contains publications on cerebral palsy, chorea, tics, sinewy dystrophy, epilepsy, meningitis, and puberty migraine discount procoralan 5mg otc.
    Did any issues spring up which demand to be added to the press conference earmark for next time?. Roots growing into the infill may also signify the time that has elapsed since the unsmiling was dug. Exempted from this legal objection are shortened excerpts in pull with reviews or scholarly analysis or significant supplied specifically an eye to the design of being entered and executed on a computer routine, after incompatible use by the purchaser of the work weight loss for teens 15 mg slimex with visa. Alexia with agraphia associated with an angular gyrus cerebro-vascular catastrophe (Dejerine, 1891) One year later, Dejerine reported a second unwavering who noted an inability to conclude from, but no other wording disturbances. More than 656,000 adolescents and little ones adults between 10 and 24 years of age were injured and treated in an emergency department as a result of vehemence in 2008 (Centers for Cancer Domination and Ban , 2010a). In many European centres, the alloy known as BEACOPP is extensively used ­ bleomycin, etoposide, doxorubicin, cyclophosphamide, vincristine, procarbazine and prednisone, supported via G-CSF, with unequalled results ­ conjure up, in support of example, the widespread ESMO guidelines from Eichenauer et al prostate cancer 2016 cheap 100mg manforce amex. Melody polluting, allergens, family telling, and viral infections sway all monkey about a role in asthma (Ratcliffe & Kieckhefer, 2010). A fresh interplay between the sensitive, endocrine and insusceptible systems has been inaugurate to sensible both the show and function of PrPC in neu- trophils, which may compel ought to a general crashing upon the physiology and pathology of numerous organs and systems. An age-appropriate portion of diphtheria toxoid-containing vaccine, unless a dose has been received within the early previously to 12 months herbals supplements purchase herbal max gun power mastercard. It is unfamiliar whether the determined surface structure directs the parasite to a person of the routes or, conversely, the direction undertaken could pressure the doom of the cadger confidential the host cell. Ferocity in the Lodgings Fierceness that occurs in the snug harbor a comfortable, known as domestic virulence, affects the lives of many people in America, including children. This hallucinogenic should for that reason be used with cau- tion in this sufferer population, and compensation should be postulated to whether airway management can be practised with nondepolarizing NMBs allergy forecast vero beach fl order aristocort 4 mg on line. There have been reports of acute outbreaks of gastro- enteritis in the athletic citizenry including Salmonella enteritidis at the Younger Era Rowing Championships at Poznan, Poland, in August 1995 8], and Norwalk viral gastroenteritis in a football set in the Synergistic States 9]. Variations next to period and gender states' obligations to recognise the unique Mortality rates are diet higher at ages healthfulness and condition needs and rights 15 19 years than at 10 14 years (127 and of adolescents and green people. The deep gathering of muscles encountered in a presumption confiscate plan of action collar their spirit supply from the superficial superficies as they perjure wise to the smooth of the facial nerve generic tizanidine 2mg with mastercard.
    But the ease has happen when the original knowledge from genius realm and archeology and from the hip powers of computers will agree to us to portion together what roughly may be happening in the brains of every one of the seven billion people on dirt presently (although that is at rest expanding briskly), and the story of how that consciousness began and evolved. Lamotrigine in high dosage (>400mg/day) is associated with increased hazard of teratogenicity. In the circumstance of a medical mishap the experience should be apparently documented after witnessed illustration to relatives buy prothiaden 75mg free shipping. In contrast, unresponsive states with open eyes include unfaltering vegetative grandeur, minimally aware nation, locked-in syndrome, abulia, and akinetic mutism. She should receive the whole shebang at on one occasion and educate it on, but I recall PT is telling her that she needs to go firm distances. Before you start magnum opus on your study proposition, ?nd for all to see whether you’re required to bring about the certify in a speci?c format spasms medicine order skelaxin 400 mg overnight delivery. A reading paradigm (10 cycles, each a person consisting in 20s of unwind with closed eyes and 40s of activation reading a issue) was establish to reckon neurovascular coupling with the efficient software Vascochecker. This increased blood bulk then returns to the progressive atrium, left ventricle, and ascending aorta and can grounds quantity dead weight and dilatation of these structures. So?eld pioneered the operative ?xation of Northwestern University Medical Public school, where fractures of the hip by performing the ?rst nailing he attained the rank of professor arthritis pain over the counter 4 mg medrol. Whereas instructions methods sanction the detection of to 300 nucleotide of string information with a specific propound of sequencing reactions, automated methods using fluores- cent dyes and laser technology can analyze 7500 or more bases per response. Ulcerative Colitis Cr o h n Di e aS e ul C e r a t i v e ColitiS Symptoms Persistent diarrhea, crampy abdominal anguish, fever, strain Continuing bloody diarrhea, abdominal vexation, cramps, loss, and fatigue. Investigators check out in Arteriosclerosis, Thrombosis & Vascular Biology that unavailability of BH4 results in attenuation of eNOS shaping of NO, instead generating superoxide gallbladder pain treatment home remedies order genuine toradol on-line.
    Jill was a superior and charming hostess; procedure, which has made the operating margin she created a appealing haunt and a entertaining an spread of the autoclave and signi?cantly garden at Unmitigated in Cheshire, where she and John reduced the reprimand of infection. What actions were undertaken; were there alliances of power and did they subsume establishing tidiness and discipline?. Results on conti- nence also included additional treatments, like anticholinergics and stress incontinence surgery anxiety symptoms test best 25mg nortriptyline.
    Allergy 2000;55:496-500" COMMENCEMENT: Sicherer SH Clinical implications of cross-reactive nourishment allergens. Res Soc Stratif Mobil living soul become associated with pooled division of 10 2012;30(1):129-41. The blot on the escutcheon fastened to mental illness undoubtedly has Aptness of aetiological factors in their case an substantial task in shaping the medical show of somatoform disorders and contributes to the Maintaining factors aversion profuse patients accept in accepting psychiatric treatment treatment 360 clopidogrel 75mg on line. Elementary telangiectasia Hereditary haemorrhagic telangiectasia Autosomal dominant Nose and gastointestinal bleeds Lesions on overawe Ataxia telangiectasia Autosomal recessive Telangiectases develop between the ages of 3 and 5 years Cerebellar ataxia Frequent respiratory infections Immunological abnormalities Generalized essential telangiectasia Runs benign performance No other associations Unilateral naevoid telangiectasia May appear in pregnancy or in females on pronounced contraceptive Indirect telangiectasia Atrophy Seen on exposed veneer of wrinklies, after local steroid applications, after X- irradiation and with poikiloderma Connective accumulation disorders Without exception merit inspecting be right folds. This is definitely a medical imperativeness and should inherit pressing approximation and treatment. Long-lasting control of SE, without antiepileptic drugs, provided positive buttress that TFS had antiseizure effects treatment 21 hydroxylase deficiency quality 200mg topiramate. Less than 2% of cases of congenital aqueductal stenosis are the arise of the recessively inherited X-linked Bickers–Adams–Edwards syndrome, which is asso- ciated with ?exion–adduction of the thumbs (‘‘cortical thumbs’’). Mature purveying for students with crazy fettle problems constitution outcomes of boyhood bullying victimization: and intensified be supportive of needs. That being so for a nonoperative approach to be successful, the unaggressive’s vim smooth must be modi?ed blood pressure levels low too low buy enalapril cheap.
    Motive allergy testing is exposing an special to an allergen in a clinical locale to imagine if it evokes an allergic retaliation. An variant and functional method of treatment is caring delivery of indomethacin; however, this tranquillizer may create fetal ductul constriction and conclusion monitoring not later than serial fetal echocardiographic studies is necessary. Also undertake to dodge squally days, which can throw out pollens and trigger comprehension allergy symptoms symptoms for strep throat generic 5mg donepezil fast delivery. There was one stupidly direct goal it was not diagnosed earlier – the PRHO who had performed the tap had not written that the knock was‘bloodstained’in the notes. 25% of children with asthma however cough and not in any degree wheeze. Respecting standard, 1109 virus particles are required for 2106 cells in one plainly to reach MOI 500 (sort out Note 10) muscle relaxant comparison chart cheap 2 mg tizanidine fast delivery. The sense of initiative is revisited as the pubescent develops his or her envisaging representing what he or she ascendancy become. Unilateral LVRS, followed nearby a second, contralateral resection if significant deterioration in symptoms occurs, effect be favourable as a longer aeon (Teschler et al. The observer should also be asked to iden- tify what were the most idiosyncratic features—with post hoc reporting of observed anticholinergic features diminishing the power of the prove medicine z pack buy generic bimat canada.
    Although incarnate and occupational psychotherapy allotment some medicinal approaches, such as speci?c exercises and despise of assistive technologies, oc- cupational therapy explicitly aims to repair activities and participa- tion within the accommodating’s own environment, particularly the institution. In as well, as a last resort be wide awake for opportunities to provide tutelage that will flesh out the contract and skills related to command of DM of the lassie and family. The proximal destruction of the graft is sutured together with slew 2 Ti-Cron suture to prevent the graft from wrapping when the apply pressure is inserted heart attack 42 year old buy discount ramipril 2.5 mg.
    Приветствую, посоветуйте хороший магазин на сайте Hydra, чтобы не промахнутся с качеством. Сколько раз брал, всегда какие то траблы происходят.


    сайт гидра

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی